Cultural Care

Jag tycker absolut att man ska åka via en agentur om man bestämmer sig för att åka som au pair. För det första är det inte lagligt att åka "privat" pga arbetstillstånd osv, och även om du har en familj du gärna vill åka till som du hittat på annat sätt eller kanske känner sedan tidigare kan du alltid bli matchad med den familjen genom agenturen, det är bara att fylla i det i ansökan (förutsatt att din värdfamilj också skrivit in sig hos samma agentur).

Dessutom är det ett säkert sätt att åka; du vet att alla dina papper stämmer, du kan alltid vända dig till din agentur med frågor eller om konflikter eller missförstånd skulle uppstå mellan dig och din familj. Du har försäkringar, och du är garanterad semester, lön osv.

De tre vanligaste/största organisationerna i Sverige är Cultural Care (EF), STS och Skandinaviska Institutet.
Jag själv åker med Cultural Care. Jag ska erkänna att det inte fanns någon speciell anledning till att jag valde just dem, utan det var dem som "råkade" dyka upp just som jag bestämde mig för att åka... Det var de som hade mest utförlig information på sin hemsida, och jag gick på informationsträff med dem just här i Göteborg i Mars.
Jag jämförde alltså inte speciellt mycket mellan de olika alternativen, men jag vet i efterhand att det inte skiljer sig speciellt mycket när det gäller villkoren, eftersom de är uppbyggda så som Amerikanska myndigheter bestämt - samma regler för alla.

Med CC är det i alla fall de här kraven som gäller för att man ska få åka;
*Du måste:
*Ha tagit studenten (innan man reser, man kan ansöka även innan)
*Ha körkort
*Vara ostraffad
*Vara rökfri
*Ha minst 200 timmars dokumenterad barnerfarenhet
*Vara mellan 18-26 år
*Kunna förstå och prata basic engelska
Och självklart, först, och allra viktigast så måste du älska att arbeta med barn!

Väl i USA får du sedan:
*Veckolön (ligger runt 195 dollar/vecka)
*Mat och husrum hos din värdfamilj
*Två veckors betald semester
*En 13:e månad att resa runt
*Upp till 500 dollar i studiebidrag för att plugga på college
*Flyg tur och retur

HÄR kan du också kika på Cultural Cares hemsida och läsa mer om livet som au pair.
Även STS och SI.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0